Silly Season och truppen 18/19

Sida 27 av 35 Föregående  1 ... 15 ... 26, 27, 28 ... 31 ... 35  Nästa

Gå ner

Sv: Silly Season och truppen 18/19

Inlägg av Henrik i mån feb 11 2019, 18:51

Artikeln om Bertov i HD speglar det helt naturliga förloppet, att Chris måste justera lönerna marknadsmässigt efterhand. Åtminstone då han vill förlänga. Vid ev förlängning med Bertov blir han alltså dyrare redan nästa år eftersom nuvarande kontrakt som också täcker nästa år sannolikt skrivs om. Och höjer han ej lönen för nästa år så blir säkert Bertov sur och signar med någon annan. Relativt enkelt förhandlingsläge för Bertov och hans agent då andra klubbar visar intresse.

Som jämförelse. Med Curran och Bristedt kanske Chris i någon mån undvek astronomiska lönehöjningar genom att vara snabb då succén ännu var i sin linda och skrev med dem på ett stadie när de själva var relativt tacksamma och förvånade? I Bertovs fall har det hunnit sjunka in för alla att han är någon som kan börja jämföras med Schira och Ahnelöv. Självklart vill därför Bertov ha betalt därefter.

Apropå tidigare jämförelser. Som det ser ut just nu kan Ahnelöv få svårt att bibehålla sitt höga marknadsvärde nästa säsong. Inte orimlig gissning att Ahnelöv tvingas krypa under 200' nästa (och inte säkert att det är tillräckligt lågt för Chris iaf) och Bertov med lätthet får över 100' nästa säsong? Kanske nästan möts de båda närapå lönemässigt? (Fast Ahnelöv avvaktar säkert hellre större stålar i typ Kunlun...)

Mao är det inte givet att det finns så väldigt mycket över till spetsförvärv som man kanske kan tro?

Henrik
Henrik

Antal inlägg : 1227
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Mike i mån feb 11 2019, 19:27

Henrik

Bara Connolly och Kruse frigör 160t i mån.
Ökade publikintäkter på kanske 2 miljoner.
Alla sparade slantar man hållit inne med i år på uteblivna värvningar = 2 spetsspelare.
Ersättningar för Rasmus och Lucas m.m.
Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Henrik i mån feb 11 2019, 19:41

Mike skrev:Henrik

Bara Connolly och Kruse frigör 160t i mån.
Ökade publikintäkter på kanske 2 miljoner.
Alla sparade slantar man hållit inne med i år på uteblivna värvningar = 2 spetsspelare.
Ersättningar för Rasmus och Lucas m.m.
Jo, men samtidigt ska man inte glömma att spelare som Curran, Bristedt och förmodligen Bertov kommer att kosta mer nästa säsong än vad som inför denna säsong stod i deras kontrakt. Det äter naturligtvis inte upp allt, men en del.
En sak till. Kanske vågar man lite extra nästa säsong? Fast jag tror inte man vill använda mer pengar eller större spelarbudget just nästa år för att sedan skära igen. Så överblivna slantar från i år smetas nog ut över ett antal säsonger framöver och hamnar främst i balansräkningen pga ökade krav på egna kapitalets storlek.

Sen, vilken skillnad det blir i behov av stålar beroende på vad främst spetsen kostar. Håller de sig kring 200 000 i månaden kan man kanske klämma in uppemot 8st på ca 45 miljoner? Men kostar de 320' som man erbjöd EM och 275 som Ahnelöv har så får man ha betydligt större budget eller nöja sig med färre. Eller så tvingas man leta billigare spetsfynd som t.ex Curran och Bristedt i högre utsträckning?

Sammantaget inte konstigt att Chris är rädd om stålarna. Och snålar så gott han kan i varje spelarkategori, t.ex inte ger 120' till Sandin. Hellre då fler Erik och Ryfors för ca 50'. Annars springer det lätt iväg och tar utrymmet för spetsen. RBK har väldigt god koll på löpande resultat, men heller inga egentliga reserver samlade i ladorna. Det är kanske först efter denna säsong man kan börja prata om sådana.

Senast ändrad av Henrik den tis feb 12 2019, 12:32, ändrad totalt 1 gång
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån feb 11 2019, 21:03

http://helsingborg.lokaltidningen.se/2019-02-11/-R%C3%B6gles-Justin-Pogge-Mamma-l%C3%A4rde-mig-att-vara-stark-4149772.html?fbclid=IwAR1k2bsLCHtf0PV3GC82FXxEdQnUjqqSOLXYkSrev_zkHP03b7ykhR-b10g

Justin är underbar!!! Härlig kille och man ska alltid sikta högt med höga mål! Fantastiskt med personer som har engagemang och driv. Då når man långt. Men jag kan ju inte låta bli & undra om det inte är lite för högt mål att nå NHL när man som snart 33-åring inte är helt given förstaspade i ett mittenlag i SHL?
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Antal inlägg : 1702
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av RBK44 i tis feb 12 2019, 16:33

Rögle borde signa upp Jacob Olofsson.
Får kellman-vibbar av han!

RBK44

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis feb 12 2019, 18:37

Olofsson behöver jobba på sitt skott om han ska bli en ny Kellman.

Kunlun missar slutspel.

Ring
https://www.eliteprospects.com/player/3697/patrik-lundh
https://www.eliteprospects.com/player/10364/olli-palola
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis feb 12 2019, 19:49

Mike skrev:Olofsson behöver jobba på sitt skott om han ska bli en ny Kellman.

Kunlun missar slutspel.

Ring
Jamen de båda med Jeff Taffe emellan sig skulle nog kunna bli en bra krydda i säsongsavslutningen? Ha ha...
Skämt åsido, knappast realistiskt, men skulle tro att Lucas och Liss hade sluppit spela mer då...
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis feb 12 2019, 23:39

Brukar Silly vara fullt såhär dött vid denna tid på året?

Sedan jul har följande kommit in till SHL:
* 8 nya in till någon från annan SHL-klubb (flera genom byten), tex Bengtsson till FBK.
* 4 nya från HA, varav Mingoia och Carey till Rögle.
* 4st, Garrison, Deutsch, Gormley och Versteeg från utlandet.

Inga mängder direkt.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i ons feb 13 2019, 16:35

Mike skrev:Olofsson behöver jobba på sitt skott om han ska bli en ny Kellman.

Kunlun missar slutspel.

Ring

Palola hade varit grym. Men hade inte tackat nej till Bartley.
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i ons feb 13 2019, 17:05

Eller följer de Minnesota spåret och kanske tar in Lövkvisten.
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons feb 13 2019, 17:30

RBK jagar en back från KHL.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons feb 13 2019, 18:01

Mike skrev:RBK jagar en back från KHL.

Inte Allsvenskan då? Hehe.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tor feb 14 2019, 00:11

Vem snor Meyer till nästa säsong då? Malmö? Jävlar vad han har hittat rätt, 28 mål och 55 poäng är inte illa pinkat. Kollade reprisen SSK-VIK, var inblandad i det mesta. Han och Dyk.

Hoppas verkligen att man fångar in en bra back, intressant lista Flippmacka, jag var också inne idag och gick igenom tänkbara släpp. Måste fan in något
Ogilthorpe
Ogilthorpe

Antal inlägg : 537
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i tor feb 14 2019, 11:59

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/02/14/bekraftat-brynas-varvar-tjeck/

Så Brynäs värvar för att ta sig till slutspel.
Hoppas verkligen vi kan landa både en back och en spetsforward närmaste dygnet!
Någon som hört något kring vilka namn det eventuellt jobbas på?
GrönVit4life
GrönVit4life

Antal inlägg : 254
Registreringsdatum : 18-10-14

Användarens profil

Inlägg av fidelis i tor feb 14 2019, 18:44

Föga förvånande är Liss sugen på att lämna och han gör ingen större hemlighet av det i Kvällsposten. Däremot verkar det inte finnas så särskilt mycket intresse och det känns väl tämligen troligt att han blir kvar här säsongen ut.

Blir lite upprörd över Liss brist på självkritik i artikeln. Han säger att han inte fått samma chans den här säsongen som förra, men det är helt enkelt inte sant. Han verkar till synes basera den uppfattningen på att han är bänkad vissa matcher, men det beror ju på att han har fått chansen, men inte tagit den. Det är helt rätt att han får sitta på bänken, eller som i dag, inte ens är uttagen till matchen. Han har fått chans efter chans efter chans, men inte levererat. Sedan har han spetsegenskaper som sticker ut, men de har vi inte fått någon utdelning på den här säsongen så det spelar ingen roll.

Kommer inte åt Kvällspostens hemsida, så kan inte länka till artikeln.
fidelis
fidelis

Antal inlägg : 146
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor feb 14 2019, 19:45

En viktig lärdom från årets säsong: Alla som ser sig själva ämnade för kedja 1-3 och inte mäktar med att ta plats där drar eller vill dra. Lex Ludvig, Jäger, Bengtsson och nu åtminstone Liss, kanske även Lucas snart? Och fram tills dess blir de gnälliga och tradiga.

Min slutsats är att det är ganska menlöst att ha en massa reservalternativ för kedja 1-3 som bara blir gnälliga pga individuella ambitioner, dvs inte är laglojala. Räcker på förhand med direkt konkurrens till topp-9 från ev bonus-Nils nästa år. Bättre med tydlig hierarki och rollfördelning från start utan att för den skull skriva den i sten. Dvs ny spetsig förstakedja, BBZ 2:a, Sjöa+Mingoia+Ny i 3:e, ev med bonus-Nils som alt.

I fjärde och på bänken måste man ha 5 lojala "allt-i-allos" som är förberedda på allt, främst på fjärde men också kan spela var som helst, ge energi åt vilka som helst, konkurrera med 1-3, alltid täcka in, vara reservcenter, sitta som 13:e och tom på läktaren ibland utan att gnälla. Om en av de rollerna är förenlig med en lovande ung centers ambitioner som Ryfors så bara att tacka och ta emot. Matson är ett givet typex för rollen som tom kan vara värd en liten extra slant. Sandin ville inte. Då är Erik desto mer värdefull! Sen är det frågan om Carey är tillräckligt lämpad? Och om en kan vara ytter, men Widing får isf ej kosta mycket mer än Ryfors och Erik? Annars är det bara till och införskaffa 2 nya lojala och billiga.

Plats 15 ska vara J20:s. Vid ett enda tillfälle i år har vi haft 3 av ordinarie seniorer otillgängliga samtidigt, dvs om J20 15:e så in på 12 en gång. Likväl behövs mer säkerhet för skador, helst då i form av framtidsalternativ, så minst Wennström som 16 på utlån i HA. Och ev då Nils som bonus (17). Då är vi så säkrade det går att motivera på ett kostnadseffektivt sätt. Men vi slipper samtidigt alla gnällrövar och får endast lojala lagspelare som lättare jobbar tillsammans.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av fidelis i tor feb 14 2019, 20:06

I ärlighetens namn tror jag inte det går att ifrågasätta laglojaliteten hos Lucas och Ludvig Elvenes. Jag tror de båda två verkligen älskar Rögle och vill inget annat än bidra till sportslig framgång för RBK. Att sedan Ludvig inte är SHL-material och Lucas inte fått spelet att stämma är en helt annan sida av myntet. Men deras lagmoral tror jag inte det går att ifrågasätta, och jag har inte fått intrycket att Lucas är direkt gnällig. Åtminstone inte på samma nivå som Liss. Ludvig

I övrigt är jag helt enig med dig.
fidelis
fidelis

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor feb 14 2019, 21:32

fidelis skrev:I ärlighetens namn tror jag inte det går att ifrågasätta laglojaliteten hos Lucas och Ludvig Elvenes. Jag tror de båda två verkligen älskar Rögle och vill inget annat än bidra till sportslig framgång för RBK. Att sedan Ludvig inte är SHL-material och Lucas inte fått spelet att stämma är en helt annan sida av myntet. Men deras lagmoral tror jag inte det går att ifrågasätta, och jag har inte fått intrycket att Lucas är direkt gnällig. Åtminstone inte på samma nivå som Liss. Ludvig

I övrigt är jag helt enig med dig.
Inte en chans att Lucas lojalt stannar i Rögle för att spela i fjärde, sitta som 13:e eller på läktaren. För de rollerna krävs andra spelare. Ryfors är det "unga, talangfulla undantaget" som fungerar även där.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av fidelis i tor feb 14 2019, 21:58

Henrik skrev:
Inte en chans att Lucas lojalt stannar i Rögle för att spela i fjärde, sitta som 13:e eller på läktaren. För de rollerna krävs andra spelare. Ryfors är det "unga, talangfulla undantaget" som fungerar även där.

Det har du givetvis helt rätt i. Sedan är Lucas inte spelartypen som hör hemma i fjärde alldeles oavsett. Om han inte får ut mer av sitt spel - och dagens fina insats är en dagslända - då bör han lämna för att försöka hitta rätt i en annan klubb. Men i grund och botten är väl det inte ett resultat av brist på lojalitet, utan snarare ett resultat av en spelstil som inte passar in spelartruppen. Jag tror både Lucas och Ludvig älskar Rögle lika mycket som vi gör, och i grunden tror jag inte det går att ifrågasätta deras lojalitet. Dessutom tror jag att Ludde hade varit redo att ta en plats i fjärde och som 13:e forward, men i ärlighetens namn hade han inte åstadkommit mycket där ens.

Som sagt, jag håller med dig i det du skriver. Jag reagerade bara på att du till synes ifrågasätter Ludvig och Lucas lojalitet. Och jag tror att båda är lojala Rögle-pågar som inte vill vara i någon annan svensk klubb än RBK. För Lucas del gäller det däremot att hitta en roll som passar hans spelstil och där han kommer upp i så hög nivå som möjligt. Gör han inte det är det bäst såväl för honom själv som för Rögle att han går till en annan klubb.
fidelis
fidelis

Användarens profil

Inlägg av rad7 i tor feb 14 2019, 22:08

Bara jag som spekulerar i att Liss frånvaro från matchtruppen idag kan vara en indikation på en exit för honom i form av trade eller dumpning pga nytt ska in?
rad7
rad7

Antal inlägg : 422
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor feb 14 2019, 23:10

rad7 skrev:Bara jag som spekulerar i att Liss frånvaro från matchtruppen idag kan vara en indikation på en exit för honom i form av trade eller dumpning pga nytt ska in?

Jag hoppas inte det!
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Macke i tor feb 14 2019, 23:24

Känns som Liss ryker.... Han är väldigt kritisk i artikeln, mer än tidigare. Detta sker samtidigt som han är helt utanför truppen trots att vi har mängder av grovjobbare i laget men ändå väljs E.Andersson som extraforward.... Det känns inte jättebra direkt.

Macke

Antal inlägg : 98
Registreringsdatum : 18-10-17

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor feb 14 2019, 23:43

fidelis skrev:

Det har du givetvis helt rätt i. Sedan är Lucas inte spelartypen som hör hemma i fjärde alldeles oavsett. Om han inte får ut mer av sitt spel - och dagens fina insats är en dagslända - då bör han lämna för att försöka hitta rätt i en annan klubb. Men i grund och botten är väl det inte ett resultat av brist på lojalitet, utan snarare ett resultat av en spelstil som inte passar in spelartruppen. Jag tror både Lucas och Ludvig älskar Rögle lika mycket som vi gör, och i grunden tror jag inte det går att ifrågasätta deras lojalitet. Dessutom tror jag att Ludde hade varit redo att ta en plats i fjärde och som 13:e forward, men i ärlighetens namn hade han inte åstadkommit mycket där ens.

Som sagt, jag håller med dig i det du skriver. Jag reagerade bara på att du till synes ifrågasätter Ludvig och Lucas lojalitet. Och jag tror att båda är lojala Rögle-pågar som inte vill vara i någon annan svensk klubb än RBK. För Lucas del gäller det däremot att hitta en roll som passar hans spelstil och där han kommer upp i så hög nivå som möjligt. Gör han inte det är det bäst såväl för honom själv som för Rögle att han går till en annan klubb.
Tror vi förstår varandra. Poängen är att Ludvig, Jäger, Bengtsson, Liss och Lucas bara passar i kedja 1-3. Och platsar de inte där så är de inte nöjda med tillvaron. Därför menlöst att ha mer en max en sådan över (som bonusspelaren Nils isf). I fjärde och på marginalen ska man ha "rollspelare", spelare som accepterar att vara brunkare/allt-i-allos/extracentrar/hjälpgummor/slitvargar/Penaltykillers...Dessutom ska de kunna utmana/konkurrera/sätta fart på/ge energi/täcka upp i kedja 1-3 om så behövs. Men i grunden ska de vara beredda på spel i fjärde, att ibland få sitta 13:e och tom på läktaren någon gång om alla är hela, utan att gnälla, dvs vara obrottligt lojala mot laget oavsett vad som händer. Med andra ord är lojalitet deras viktigaste uppgift. Matson är ett typex. Andersson verkar vara det. Även Carey ser idag ut som ett tänkbart kanonalternativ. Men Sandin ville ej, kanske ej bara pga lönen men också rollen? Ryfors har så mycket större potential, men funkar uppenbarligen också som "rollspelare", alltså perfekt på positionen. Kanske bra med en yngre till? Men kanske lika gärna en nyttig ålderman till rätt pris? Kanske den femte inte måste vara centeralternativ? Om Ryfors, Andersson och Carey spelar för ca 50'/mån så kan gott Matson, som "chefs-allt-i-allo" få lite till. Likaså kan Widing vara värd ca 70' då. Dessa fem ska i vått och torrt borga för vår lägstanivå bland forwards.

Visst är även Liss och Lucas lojala, gillar klubben osv, men kan bara vara det så länge de får speltid i kedja 1-3. Annars måste de sätta sina individuella ambitioner främst, det är ett faktum, egentligen inget ifrågasättande av deras lojalitet.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor feb 14 2019, 23:46

Jag förstår Liss. Han är längre ner i hierarkin än spelare som är avsevärt mycket sämre och tafatta. jag hade också blivit förbannad. I synnerhet när man håller på med dessa petningar, ger han 2 minuter och dylikt.
Samma strategi som man hade mot typ Bengtsson.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 27 av 35 Föregående  1 ... 15 ... 26, 27, 28 ... 31 ... 35  Nästa

Till överst på sidan