Lindab Arena

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Lindab Arena

Inlägg av Mike i sön jan 06 2019, 23:34

Spinner vidare på diskussionen här. Håller med Titanus om att 6000 i publikkapacitet hade varit lagom stort. Någon som vet om det är möjligt att bygga ut Lindab och få plats med låt säga 950 pers till? Beläggningsgraden i publik är i dagsläget 85% och 95% i restaurangen. 6000 x 2 derbymatcher hade bara det genererat omkring 500 000:- mer än idag. Vi ligger 10a trots framgångarna i år. Kan vi ta några steg till och etablera oss som ett mittenlag och spela slutspel så kommer publiksnittet och beläggningsgraden öka.

Thuresson fick frågan om framtida utmaningar i följande intervju på hemsidan och han nämner större arena som ett av önskemålen. 5 min in i klippet: https://www.roglebk.se/play/video/Lagesrapport_med_vd_Thuresson-38400878?autoplay=1

Senast ändrad av Mike den ons jan 16 2019, 18:32, ändrad totalt 1 gång
Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Lindab Arena

Inlägg av TitanusDenAndra i mån jan 07 2019, 00:00

Mike.

Jag tror att vi når slutspel/PlayIN i år. Eller rättare sagt är jag övertygad om det... Det är 4 matcher.
Vi har redan nu haft fullsatt 4 gånger. På torsdag har vi fullt hus för femte gången i år. Om vi då dessutom antar att vi kommer att ha fullt hus åtminstone (lågt räknat) 3-4 gånger i år så är vi uppe i 13-14 matcher. Om vi då hade tagit 950 personer till som du är inne på och tar det gånger låt oss säga 200 kronor (lågt räknat, folk tar ju en del öl och dylikt) så blir det en hel del pengar.
Jag har inte kalkulator på datorn jag skriver ifrån just nu men det borde bli ganska många miljoner? Det är ju direkt oklokt att inte utnyttja möjligheterna som ges med en så stor efterfrågan som det verkar finnas? Efter framförallt sittplatsbiljetter.

Jag kan knappt spika fast en tavla så mina byggkunskaper är ytterst begränsade hehe. Men eftersom Thuresson tar upp det i det här klippet du postade som jag precis kikade på då bör det absolut vara möjligt. Tror dessutom att man hade kunnat göra det för en relativt överkomlig kostnad då man har sponsorer inom just den branschen som kan göra detta till en bra peng.

Hur som helst så hoppas jag att det är något man tittar på i närtid eftersom det som sagt finns oändliga intäktsmöjligheter. Dock hoppas jag att det inte sker på bekostnad utav stödet och trycket. Det är viktigt att man fortsatt har nära till isen och kan skapa den där kokande grytan!
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Antal inlägg : 1702
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån jan 07 2019, 11:33

Jag kollade lite med mina källor i hallen.

Den senaste ombyggnationen gjordes i första hand för att möta SHLs nya krav om 3500 sittplatser. Den gjordes i andra hand för att byta ut den gamla kylplattan. Givet dessa två syften valde man vägen att sänka ner den nya kylplattan och bygga till två sittplatsrader nära isen. Här var förut mycket större gång. Dessutom var man tvungen att ta bort delar av ståplats för att komma upp i 3500 sittplatser.

För att skapa fler platser än så behövs större ombyggnation där det gamla taket behöver lyftas och ett nytt skal byggas utanför Lindab. Det fanns inte tid att göra så stora förändringar över sommaren när ombyggnationen gjordes.

Nu till mer lösa hörsagor. Det pågår snack om, och det finns en önskan om, mer platser i hallen. De två huvudspåren är som jag förstår det:
1) lyfta taket och bygga nytt skal utanför och bygga platser uppåt, kanske ovanpå loger eller om man flyttar logerna.
2) bygga ny arena på grusplanen. att föredra enligt mig då bygget kan pågå i lugn och ro och optimeras från grunden. samtidigt får vi tre hallar och istid bör bli mindre utav en flaskhals.
eleganten
eleganten
Admin

Antal inlägg : 576
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Persikan i mån jan 07 2019, 12:10

Låter väl lyxigt med lindab arena som träningsanläggning . Tror man kan avskriva det på en gång.

Persikan

Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 18-11-17

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån jan 07 2019, 13:16

Persikan skrev:Låter väl lyxigt med lindab arena som träningsanläggning . Tror man kan avskriva det på en gång.
Har du något konkret som pekar på att det faktiskt är orealistiskt eller är det mest att det känns orealistiskt?
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Persikan i mån jan 07 2019, 13:55

Bortsett från det faktum att lindab arena gick lös på över 100m och tar in 5000, och det kan man ju tycka är lyxigt för en träningshall (t o m i NHL), så har jag inget konkret.

Sen.... i o m att Backahill bestämmer det mesta i Ängelholm kan man ju tro att de vill pusha för sitt eget förslag: https://www.google.co.uk/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/arenastaden-ska-bli-angelholms-idrottscentrum

Persikan

Användarens profil

Inlägg av eleganten i mån jan 07 2019, 14:15

Alltså, det stämmer säkert, jag vet bara att det talats om det. Men på ett så här tidigt stadium kan väl vilka idéer som helst kastas upp i luften antar jag. Folk här på forumet har ju varit inne på VÄLA osv.

Är det lyxigt för en träningshall i NHL? Blues byggde väl en träningsarena för 68 miljoner dollar. Samma byggföretag ska nu göra en enorm träningsanläggning för Seattle. Men sett till antalet sittplatser blir det lyxigt med Lindab som träningsis. NHL-klubbarna verkar köra flera isar i samma anläggning och lite mindre åskadaryta, vilket är rimligt.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Persikan i mån jan 07 2019, 15:49

Vill inte framstå som ngn expert på NHL klubbarnas träningsfaciliteter. Vill bara minnas, de bilder jag sett, att de brukar se ut som Öresundshallen. Gissar vilt att en anläggning på 68m$ också inkluderande diverse gym och rehab möjligheter . Kan nog lägga det åt sidan; jag skulle också välkomna en större hall men tror det, om det blir så, blir genom att bygga ett nytt ’skal’ på lindab och således ignorera nuvarande bärande balkar och på så vis kunna flytta upp logerna högre och lägga ett halvdussin sittplatsrader till. Man får väl se....

Persikan

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån jan 07 2019, 19:08

Nackdelen med en helt ny arena ärockså stt vi skulle tappa den tajta känslan som Lindab ger idag,,det ska vara trångt, brant och tight för att skapa den känslan.

Skule hellre se att man bygger ett nytt tak och under det lägger in 5-6 bänkader till runt om och hissar logerna ytterligare en bit och låter ståplats återfår sin förra storlek då ståplats ofta är inkörsporten till supporterskapet så där ska det finns plats för 1500-2000 pax samtidigt som det bör finnas 4500-5000 sittplatser.

Då hade man kunnat justera priset på biljetterna en aning neråt också. Idag kostar även de sämsta platserna ganska mycket.

Så en kapacitet för mellan 6000 och 7000 tror jag hade varit perfekt.

Två hallar bredvid varanda med den ena på 5000 och den andra på 6000 tror jag inte funkar, då hamnar 6000 pax arenan vid väla...
Flying Farang
Flying Farang

Antal inlägg : 373
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån jan 07 2019, 22:10

Ett tips(!). Rögle har faktiskt tre raka lördagsmatcher som stundar nu. HV71, Linköping och Luleå. Tre lag som dessutom historiskt brukar dra en hel del folk. Med ett Rögle i storform (3 raka vinster, fyra efter torsdag) och en rejäl uppsving i tabellen så är jag övertygad (!) om att Rögle kommer ha fullt hus 5 matcher i rad (Djurgården,Malmö och dessa tre ovan). Därav vill jag göra er uppmärksamma på att biljetterna kommer att gå åt som smör i solsken. Jag ser att oerhört många var lite sena på det och efterfrågar nu biljetter till Malmömatchen. Själv missar jag mif men kommer gardera mig till dessa tre lördagsmatcher. Så var ute i god tid gott folk för slår vi dessutom MIF kommer det bli rejält tryck på biljetterna. Boka och köp!!
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i mån jan 07 2019, 23:06

Titanus - Jag hade tur som läste Mackes inlägg för 2 dagar sen och köpte, annars hade jag nog väntat och blivit utan. Puh!
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i mån jan 07 2019, 23:11

Tråkigt nog missar jag hemmaderbyt. Känns oerhört trist. Däremot kommer jag samtliga lördagsmatcher!
Kommer nog bli ett jäkla tryck på torsdag. Avundas er som ska dit.

Vet någon om man ska göra vid parkeringsplatserna?!
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 22:07

Tycker Backahills förslag till Arenastad ser bra ut. En träningsis till behövs absolut. Artikeln är från nov 2017. Är det någon som vet om det hänt något sedan dess?

Men större publikkapacitet behövs också. Och då tror jag en modifiering av förslaget som innefattar enklast möjliga utbyggnad är mest rimlig. Lite av en förtätning. I princip nytt skal runtom hela Lindab och lyft tak, kanske nödvändigt då att delvis bli 2a våning ovan sporttorget i öster och söder mot Swedbankhallen, kanske balkongliknande utbygge stödd på pelare för resterande söderdel framför entrén? Tycker man ska gå för minst 7000 kanske tom 8000 om det går och är rimligt när man ändå är i farten.

Förresten, tror ni det är helt omöjligt att undvika att höja taket? Skulle det gå att undvika t.ex genom att bara lägga till en krans av 2,5m höga "balkongloger" hela vägen runt i ovankant, utanpå samt skära ut öppningar inåt för dem i nuvarande skal och på så vis kunna lägga till sittplatser på frigjorda ytor innanför vore det kanske billigast och enklast? Men det förutsätter att man inte skymmer varandra eller att balkar och dyligt gör det. Annars är det ju helt tvunget att höja taket. Och det kanske inte heller är en jämförelsevis dyrare eller svårare lösning heller?
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 1227
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 08 2019, 22:32

Jag såg Rögle Linköping för några omgångar sedan.
Jag minns inte exakta klockslag så ni tänker på det.

Jag kunde se 2.5 perioder. Klockan var, låt oss säga cirka 18.00
Var tvungen att avvika för jag hade lite bråttom till Malmö. Kommer till den busshållplatsen där uppe där bussarna brukar gå ca 18.05. Bussen hade då lämnat 17.55... Nästa buss kommer - 18.55. Vi är i Sverige. På en plats där det befinner sig ca 6.000 människor + boende. Den enda bussen till stan går OM EN TIMME (!) PÅ EN LÖRDAG (!).
Well. Går runt lite i Lindab ser klart matchen. Ringer taxi efter taxi (utan framgång) tills jag då äntligen tar en buss till stan ca 18.55. Jag kommer tack vare allt folk sent till Ängelholms station. Missar 19.00 tåget och får istället vänta.
Sätter mig i väntsalen - blir utkörd av en taxichafför som menar på att väntsalen har öppet till just 19.00. I den här isande kylan som då var så ställer jag mig i en busskurs och fryser bollarna av mig i en hel timme. Tåget kommer, sätter mig och åker tåg i ytterligare en timme till Lund/Malmö.

Det tog mig alltså exakt 3 timmar från det att jag lämnar Lindab tills att jag kom hem eftersom att kollektivtrafiken i Ängelholm runt Lindab är fruktansvärt omständlig.
Så en arena nära stan? Eh ja tack.
Fram tills dess måste man lösa fler bussar och transporter till och från Ängelholm C.

Jag skulle uppskatta att 55 till 65% av alla som besöker Lindab bor i Båstad,Örkelljunga,Perstorp,Åstorp,Lund,Malmö,Kristianstad,Helsingborg,Landskrona
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av fidelis i ons jan 09 2019, 00:16

TitanusDenAndra skrev:Jag såg Rögle Linköping för några omgångar sedan.
Jag minns inte exakta klockslag så ni tänker på det.

Jag kunde se 2.5 perioder. Klockan var, låt oss säga cirka 18.00
Var tvungen att avvika för jag hade lite bråttom till Malmö. Kommer till den busshållplatsen där uppe där bussarna brukar gå ca 18.05. Bussen hade då lämnat 17.55... Nästa buss kommer - 18.55. Vi är i Sverige. På en plats där det befinner sig ca 6.000 människor + boende. Den enda bussen till stan går OM EN TIMME (!) PÅ EN LÖRDAG (!).
Well. Går runt lite i Lindab ser klart matchen. Ringer taxi efter taxi (utan framgång) tills jag då äntligen tar en buss till stan ca 18.55. Jag kommer tack vare allt folk sent till Ängelholms station. Missar 19.00 tåget och får istället vänta.
Sätter mig i väntsalen - blir utkörd av en taxichafför som menar på att väntsalen har öppet till just 19.00. I den här isande kylan som då var så ställer jag mig i en busskurs och fryser bollarna av mig i en hel timme. Tåget kommer, sätter mig och åker tåg i ytterligare en timme till Lund/Malmö.

Det tog mig alltså exakt 3 timmar från det att jag lämnar Lindab tills att jag kom hem eftersom att kollektivtrafiken i Ängelholm runt Lindab är fruktansvärt omständlig.
Så en arena nära stan? Eh ja tack.
Fram tills dess måste man lösa fler bussar och transporter till och från Ängelholm C.

Jag skulle uppskatta att 55 till 65% av alla som besöker Lindab bor i Båstad,Örkelljunga,Perstorp,Åstorp,Lund,Malmö,Kristianstad,Helsingborg,Landskrona

Du och jag har väl snarlika problem när vi åker upp till Skånes riviera och tittar på käppakrig. Jag upplever väl kanske inte att det är arenans placering som är problemet, utan (precis som du är inne på) kommunikationerna. Sätt in fler bussar till och från Lindab Arena, och det vore bra om det gick att anpassa pendeltågen något efter bussarna. Jag förstår att tågnätet är avancerat och inte helt anpassningsbart utefter ett gäng ishockeysupportrar, men vi är nog många från andra orter än Ängelholm som gärna vill se Rögle och därmed vore det klokt av klubben att se över möjligheterna att underlätta för resor till och från matcherna även för oss som bor i andra orter än Ängelholm och Helsingborg.

Sedan är det självklart att Rögles supportermässiga högborg är nordvästra Skåne, och således ska klubben givetvis i första hand prioritera den publiken. Men det finns RBK:are i allt från Lund till Malmö och hela vägen ner till Trelleborg, och om det blir lättare att ta sig till Lindab och tillbaka finns det nog en liten publikmässig ökning att nå.
fidelis
fidelis

Antal inlägg : 146
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i ons jan 09 2019, 09:23

Logistiken runt Lindab är ju något som måste förbättras, både med P-platser och fler dedikerade busslinjer. som linje 84.

Skulle kunna tänka mig en 4-5 olika dedikerade busslinjer åt olika håll som alla har hållplatser inne vid ishallen och går cirka 20 minuter efter matchens slut

En mot Höganös via Jonstorp (Finns väl redan?)
En mot Örkelljunga via Munka och Östra Ljungby
En mot Klippan via Åstorp och Kvidinge
En mot Helsingborg via Strövelstorp, Hasslarp och Ödåkra/Väla
En som går direkt till Ängelholms station från Lindab efter matchernas slut.

Rögle och några sponsorer gick ihop och sponsrade en buss från Helsingborg för några år sedan men det var för dåligt underlag på den så det lades ner efter en säsong.
Flying Farang
Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 15 2019, 17:33

TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 15 2019, 18:10

Det finns hopp!
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 15 2019, 19:13

Det får inte ske på bekostnad utav akustiken och stämningen.
Annars ställer jag mig positiv itll detta.

För övrigt, ta tillbaka TV-apparaterna i baren ovanför ståplats!!!!
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 15 2019, 20:11

Det förutsätter jag. Thuresson är inne på det i artikeln bland annat. De vet om att vi har något unikt och akustiken är säkerligen något som de kommer ta hänsyn till vid utbyggnaden.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 15 2019, 21:29

Jag läste det men sen samtidigt vet jag hur det är när man faktiskt bygger. Titta på exempelvis hur dom nya arenorna (undantaget Olympia) är misshandlade.
Men jag litar på det jag läste i artikeln.

Men Mike vad säger du, 6500 är inte det lite i överkant? 6.000 definitivt men 6.500 en trött hemmamatch mot Mora en regnig torsdag om vi harvar i botten hade ju lockat 40% utan platserna vilket hade känts tomt och tråkigt?
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 15 2019, 22:44

6000 låter bättre. Det är väl ungefär som Växjös hemmaarena och de snittar ca 4500 under grundserien.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tis jan 15 2019, 22:54

Fast jag tror det blir dyrare per plats att bara bygga till 1000 platser jämfört med 1500 platser och då är det kanske en idé att säkra upp lite framåt?

Men som Thuresson är inne på, vi ska inte sväva iväg nu bara för att vi haft 3-4 fulla hus och trycket just nu är stort. Låt oss ta oss till slutspel först - mer än en gång - och gärna till en finalserie också så att det byggs upp ett rejält sug runt rögle som inte bara är av tillfällig karaktär.

Ytterligare en restaurang med billigare matutbud och en extra isyta till är ju också välkomna tillskott.
Flying Farang
Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av rad7 i tis jan 15 2019, 23:57

Instämmer. 6k är en bra kapacitet för ett lag som tar sig till slutspel varje år och är ett etablerat topplag som drar mycket folk.
Det va inte många månader sen de va 3500 i hallen och stämningen va helt död, och Rögle va tabellmässigt långt i från slutspel.
Etablera oss i toppen och slutspel först, arena sen.
Kan Rögle lyckas med detta är de där 6-8 miljonerna extra per säsong avgörande för om man värvar Matt Carey eller Kevin Clark i Januari..
rad7
rad7

Antal inlägg : 422
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jan 16 2019, 18:29

Arenabolaget är positiva till förslaget om tillbyggnad av Lindab Arena + en ny träningshall. VDn bekräftar att det går att bygga ut Lindab, på höjden bland annat. Underbara tider!

https://www.hd.se/2019-01-17/de-vill-satsa-over-hundra-miljoner-i-lindab-arena
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content