190110 Rögle - MIF

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Sv: 190110 Rögle - MIF

Inlägg av Oi! i tis jan 08 2019, 10:09

S K A A L L A S P A R K A S L Å
R B K

Oi!

Antal inlägg : 113
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 13:35

Som Madhawk är inne på, samma tabellförhållande inför match som senast. Då var vi minst lika bra som dem, men de snodde segern. Nu känns det ännu hetare inför. Vi känns minst lika heta och mer stabila än förra gången. Möff vill säkert studsa tillbaka efter Örebro, men jämförelsevis har de väl ändå trendmässigt börjat stå och stampa lite?

Vinst och vi är ifatt, bara en pinne back. Och då tror jag oddsen är väldigt goda för att vi framöver seglar seglar om och förbi. Lyckas Möff stjäla 3p i vår hemmaborg ligger vi istället 7p bakom. Då gissar jag att det blir en strid på kniven till seriens slut om vilka som är Skånes bästa lag.

Så sanslöst gott det skulle vara om vi fick lite av början till "strupgrepp" på dem. Och vilken boost för fortsättningen! Det är sällan man så gärna vill vinna.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 1227
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 08 2019, 14:12

Tittar man över "senaste perioden" formmässigt.

20 senaste matcherna.

3. Rögle på 37 poäng.
8. Malmö på 29 poäng

Tittar vi senaste 15 matcherna.

5. Rögle på 25 poäng
10. Malmö på 21 poäng.

Anledningen till att Malmö är så svaga på slutet stavas brist på spets. Dom har onekligen överpresterat då dom har varit en gedigen lagmaskin där alla gör jobbet. Men som jag påtalat åtskilliga gånger tidigare räcker inte det mellan omgång 30 och 50 när lag som Växjö,Frölunda och Färjestad med alla sina spetsspelare verkligen taggar igång. Många av dessa lagen har agerat lite uttråkade och har först på sistone steppat upp rejält, Lakers framförallt kanske.

SHL är för bra liga för att lag som Timrå,Malmö etc ska gå långt utan att ha spetsspelare. Nu kan man samtidigt hävda att Rögle också saknar sådana men vi har fortfarande Sjögren,Schira även Bristedt och Curran visade sig vara toppspelare. Malmö har färre spelare av den typen. Dom kommer att sjunka som en sten i tabellen, 3-4 förluster och dom kommer att vara utanför Play-In.
På torsadag kommer den första.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Antal inlägg : 1702

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 08 2019, 14:17

Madhawk tror på 3-1 till Rögle, om det intresserar någon.
Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 08 2019, 14:37

Titanus - Malmö saknar kanske offensiv spets men de har många forwards som är uppe och nosar. SHL har blivit lite av en brunkarliga så jag vill nog hävda att man visst kan gå långt med en trupp som Malmös. De har två semifinaler i rad med liknande material. Timrå är inte i samma liga, de har byggt sitt lag med spelare från HA och överblivna spelare från andra SHL-lag. Jag tror inte att Malmö sjunker som en sten, de känns tillräckligt stabila för att vinna varannan match. De har kanske inte spelare som Bristedt och Curran men de har inte heller någon JW, Alen, Jonsson..
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 15:12

TitanusDenAndra skrev:Tittar man över "senaste perioden" formmässigt.

20 senaste matcherna.

3. Rögle på 37 poäng.
8. Malmö på 29 poäng

Tittar vi senaste 15 matcherna.

5. Rögle på 25 poäng
10. Malmö på 21 poäng.

Anledningen till att Malmö är så svaga på slutet stavas brist på spets. Dom har onekligen överpresterat då dom har varit en gedigen lagmaskin där alla gör jobbet. Men som jag påtalat åtskilliga gånger tidigare räcker inte det mellan omgång 30 och 50 när lag som Växjö,Frölunda och Färjestad med alla sina spetsspelare verkligen taggar igång. Många av dessa lagen har agerat lite uttråkade och har först på sistone steppat upp rejält, Lakers framförallt kanske.

SHL är för bra liga för att lag som Timrå,Malmö etc ska gå långt utan att ha spetsspelare. Nu kan man samtidigt hävda att Rögle också saknar sådana men vi har fortfarande Sjögren,Schira även Bristedt och Curran visade sig vara toppspelare. Malmö har färre spelare av den typen. Dom kommer att sjunka som en sten i tabellen, 3-4 förluster och dom kommer att vara utanför Play-In.
På torsadag kommer den första.

Och kikar vi även snabbt på:

Senaste 10:
7. Rögle 15p
9. MIF 14p

Senaste 5:
4. Rögle 10p
11. Malmö 7p

Senaste 25:
4. Rögle 44p
10. Malmö 40p

Så för vi en mer fullständig bild. Malmö ligger efter oss vilken lång eller kort bit av serien vi än tar, NOTA BENE senaste 25! Mao, vi snubblade ner i källaren från start. Därefter har vi i stort sett likt ett topp-6-lag tagit oss upp på allt tryggare plan. Också varit allt stabilare. Det motiga och ineffektiva december drog bara ner oss tillfälligt ett plan, men inte ens i närheten av källaren (plats 7 senaste 10).

Malmö startade i stället på vinden med en kanonstart. Tar man bort första 5 omgångarna har de varit 8-11 vilket på förhand var mer realistiskt. Man kan samtidigt säga att RBK o MIF haft liknande kurvor med liknande bulor och gupp från omgång 6, med skillnaden att RBKs trendmässigt haft en positiv lutning, MIFs en svagt nedåtgående lutning. Allt pekar på att våra vägar kommer att korsas innan seriens slut, nästan oavsett hur det går på torsdag. Men en seger nu gör det ännu lättare och mig fullständigt övertygad.

Tabellmässigt ska man kanske inte fästa för stor vikt vid derbyt. Visst hjälper det att ta poäng mot varandra i inbördes möten. Men trenderna skiljer sig så mycket att jag tror vi seglar om så småningom oavsett. Men det är klart jobbigare att äta in 7p än 1p så ta nu tillfället i akt och visa inför fullsatt i vår hemmaborg vilka som är bäst i Skåne grabbar! Det är värt varenda blåmärke!
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 15:21

Mike skrev:Madhawk tror på 3-1 till Rögle, om det intresserar någon.
Ingen orimlig gissning. Kan nog bli ganska målsnålt till följd av en riktigt tuff, tätt och intensiv match med heroiskt försvarsarbete och bra målvaktsspel från båda lag. Vi får helt enkelt spinna vidare på vår Brynäs-prestation, med en härlig fart och ett evigt tålamod med att få in puckuslingen, hoppas att vi kan kväva och mala ner dem med vår speed. I vanlig ordning blir special teams viktigt precis som att först och främst undvika egna utvisningar och framkalla motståndarnas utvisningar med vår intensitet. Gissningsvis tar vi spelövertag. Viktigt då att momentum resulterar i första mål och medvind.

Kul o snacka upp hetaste derbyt med er grabbar!
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 15:49

Mike skrev:Titanus - Malmö saknar kanske offensiv spets men de har många forwards som är uppe och nosar. SHL har blivit lite av en brunkarliga så jag vill nog hävda att man visst kan gå långt med en trupp som Malmös. De har två semifinaler i rad med liknande material. Timrå är inte i samma liga, de har byggt sitt lag med spelare från HA och överblivna spelare från andra SHL-lag. Jag tror inte att Malmö sjunker som en sten, de känns tillräckligt stabila för att vinna varannan match. De har kanske inte spelare som Bristedt och Curran men de har inte heller någon JW, Alen, Jonsson..
Du är inne på flera saker som gör det riktigt spännande!
* Det ligger lite i "brunkarliga". Visst dyker det också upp lite ung talang här och där som försvinner snabbt. Och visst söker sig en och annan överbliven "spets" hit från de penningstinna ligorna. Några gedigna rotar sig här och väljer att stanna av sociala skäl för skaplig flis. Men sammantaget har det blivit mycket en kamp om vilket lag som har bäst defensiv över hela banan, spelar tightast och tuffast med minst misstag för att slå till framåt då tillfälle ges. Visst kan Malmös rutin, ganska intakta, välbyggda och rejäla lagmaskin räcka långt. Men som jag var inne på tidigare. Då bör de faktiskt steppa upp lite sista 22 omgångarna. De skaffade sig genom sin start en buffert av poäng som tillsammans med poängsnittet därefter inte kommer att räcka till topp-6. Senaste 25 har de ett snitt på 1,6p och en 8:e plats. RBK har motsvarande period i snitt 1,76p och 4:e plats.

Det för oss osökt in på klyschan "det är små marginaler" i en svinjämn serie. Små saker kommer att väga över till den enes eller andres fördel. Skador, mental och fysisk ork, kunnande och utveckling i laget, hur många som bidrar om spetsen lyckas leda etc. Varför jag är positiv till RBK är just de trender som växer sig allt tydligare plus att vi för stunden endast har Youds på skadelistan. Jag tror tex även LHC får väldigt tufft att hänga kvar i topp-6 till slutet. Men nyansskillnaderna är små och racet om topp-6 kommer definitivt att leva ända in i kaklet. Kommer RBK att vara med i racet hela vägen in? Jag tror faktiskt det. Därmed inte sagt att vi når ända fram. Men seger i derbyt skulle vara en väldigt stärkande skjuts i den riktningen.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tis jan 08 2019, 16:48

Malmö var tvärdåliga förra matchen. Framför allt framåt. Skapade noll och kändes osynkade, sega och trubbiga. Har så extremt svårt att se hur ett Rögle i nuvarande form skulle kunna torska hemma. Känslan är att Malmö inte kommer att hinna med.

MEN, derby är derby och vi måste fan få ordning på specialteams! Vet inte hur många gånger som det har tagits upp här inne - men med halva serien spelad, så bara MÅSTE man få till det bättre. Lätt en sådan grej som kan avgöra ett derby - även om jag tror på vinst oavsett.
Ogilthorpe
Ogilthorpe

Antal inlägg : 537
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 17:59

Ogil! Word!

Special teams måste också bli konsekvent bättre för att med verklig trovärdighet kunna frambringa en realistisk optimism inför slutspelet!

ALLA! Kul om ni fortsätter hålla liv i trådarna medan jag rastar det egna fläsket lite...
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 18:11

Intressant att Bertov verkar vara inställd på fortsatt spel med Curran trots Schiras förväntade återkomst.

Lucas och Bondessons sjukdomar kan kanske också skapa mer förändringar? Typ Sandin in ist för Lucas och Alen mer speltid?

https://www.hd.se/2019-01-09/roglebacken-i-sitt-livs-form-vaxer-hela-tiden
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Ogilthorpe i tis jan 08 2019, 20:55

Henrik skrev:Intressant att Bertov verkar vara inställd på fortsatt spel med Curran trots Schiras förväntade återkomst.

Lucas och Bondessons sjukdomar kan kanske också skapa mer förändringar? Typ Sandin in ist för Lucas och Alen mer speltid?

https://www.hd.se/2019-01-09/roglebacken-i-sitt-livs-form-vaxer-hela-tiden

Tycker det vore logiskt att fortsätta med Bertov/Curran - bra sist, vinnande kombo. I så fall hade jag velat se Ahnelöv/Schira och så borde Jonsson halka ner ett snäpp till tredjepar, men med vem? Hugget som stucket, tycker Bondesson har visat mest och borde vara nr fem i kön, men om han är sjuk kvarstår JW eller Bibic och av dessa två är valet JW sett till hur de har spelat på sistone. Bibic har varit helt under isen och har på egen hand klippt benen på laget ett antal gånger.

Sett till historiken så kanske det ändå landar med:
Curran/Schira
Ahne/Jonsson
Berto/JW
Ogilthorpe
Ogilthorpe

Antal inlägg : 537
Registreringsdatum : 18-06-14

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i tis jan 08 2019, 21:19

Biljett över någon?Grymt laddad för torsdag och av en händelse har jag lyckats planera in jobb i närheten just denna dag! Har dock ingen biljett. Så vet att detta säkert inte är rätt tråd men om någon händelsevis har känning på en biljett så är jag mycket intresserad! Tar vad som så länge det inte är inom de onämnbaras del.
GrönVit4life
GrönVit4life

Antal inlägg : 254
Registreringsdatum : 18-10-14

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 08 2019, 21:26

Köp en biljett till bortastå och ställ dig bland hemmafansen.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i tis jan 08 2019, 21:49

Mike skrev:Köp en biljett till bortastå och ställ dig bland hemmafansen.

Trodde inte det var möjligt det är ju inhängnat, kan man komma in genom vanliga entren med en sådan biljett?
GrönVit4life
GrönVit4life

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 08 2019, 21:51

Du går in som vanligt via entrén. Inga konstigheter.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tis jan 08 2019, 22:05

Malmös biljetter lär väl också vara slutsålda? Dom får ju typ 150 biljetter eller någonting.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av GrönVit4life i tis jan 08 2019, 22:15

Tack för förslaget men jag kollade nu, då var man tvungen att åka buss med dom samt lösa medlemskap i deras supporterklubb vilket är helt uteslutet! skulle va om det mot förmodan finns vid arenan om de inte fyllt alla plaster, men dom har bara 150 som Titanen skriver.
GrönVit4life
GrönVit4life

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i ons jan 09 2019, 12:30

...och nu verkar Schiras medverkan vara osäker igen...

https://www.hd.se/2019-01-10/roglekaptenen-riskerar-missa-skanederbyt
Flying Farang
Flying Farang

Antal inlägg : 373
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jan 09 2019, 12:47

Happ... tillbaka till en usel backsida igen. Kul...
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av rad7 i ons jan 09 2019, 13:42

Helvete... Backparet Bibic-JW ger mig hjärnblödning bara av att tänka på det.
rad7
rad7

Antal inlägg : 422
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jan 09 2019, 13:49

Om bara Jonsson steppar upp behöver det inte bli så jävla farligt.

Curran-Bertov är ett fint backpar, fungerar absolut på toppnivå i SHL.
Ahnelöv-Jonsson gjort det bra under säsongen. Om bara Jonsson höjer sig så är denna också helt OK.
Bibic/Wilhelmsson/Bondesson  Man lär snurra på dessa tre men ganska sparsamt med speltid vilket dom ändå hade fått. Tror att Bibic kan göra en monstermatch, han brukar vara bra 3-4 gånger per år. Samtliga gånger mot just MIF.

Är mer orolig över målskyttet.

PRISA GUD : Titanus positiv övriga oroliga. Har detta hänt innan :D?
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jan 09 2019, 14:05

TitanusDenAndra skrev:Är mer orolig över målskyttet.
Målskyttet hör också ihop med backarna. Normalt ska backar fylla på och ge understöd till forwards i anfallszon. Vi har Curran som gör det riktigt bra, resten är defensivt inriktade. När Bristedt-Brithen-Zaar snurrar gör de det oftast själva utan backarnas hjälp. Jag kan aldrig slappna av så länge vi har Alen, JW och Jonsson som 3 av 6 backar. Vi kan säkert anfalla och skapa mycket framåt trots det, men de kan göra misstag på beställning i egen zon.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jan 09 2019, 14:23

Förhoppningsvis så ryker 3 utav 4 nedan backarna nästa säsong.

Syftar på JW/Jonsson/Bibic/Youds.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av roglesnack.se i ons jan 09 2019, 15:56

roglesnack.se

Antal inlägg : 163