181129 Rögle - HV71

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Sv: 181129 Rögle - HV71

Inlägg av Macke i fre nov 30 2018, 18:53

Matchen mot Löven minns jag också! Den var helt magisk!
Att klacken blivit enormt mycket sämre är inget att ens diskutera, om man säger emot så har man helt enkelt inte varit med förr. Vi håller tyvärr på att bli en mellanmjölksklubb som alla andra.

Det syns t.ex i hur en allt för stor del av supportrar tycker att Zaar skulle välkomnas tillbaka utan att det skulle vara något konstigt alls... Det hade A-L-D-R-I-G accepterats förr. Det var betydligt mer fanatiskt förr och det märktes också i stöttningen. Man brann för att RBK skulle vinna, nu har tyvärr ståplats blivit en samlingspunkt där man snackar med vänner och sjunger lite emellanåt. Nu har vi stadigt publiksiffror runt 4500 och stämningen är f-n sämre än när jag såg RBK-Tranås i mitten på 90-talet med 1500 andra och Jonas Fransson i Tranås-kassen....Det är för f-n tragiskt!

Problemet är inte bara att för få sjunger, problemet är till 100% en inställningsfråga även hos dom som är där, jag menar man kan skapa ett jävla tryck i vår hall om det så bara är 50 man som sjunger max för då kommer det sprida sig i hallen. Jag menar, nu klarar ju vissa inte av att fortsätta ramsan om vi har en målchans, då blir det tyst för att först se hur det slutar innan man får börja om igen....Klarar man inte av att titta och sjunga samtidigt så är det rätt illa....

Jag menar att Zaar-situationen är talande för vår stämning även i övrigt, det rycks åt axlarna lite åt  det och sen fortsätter man upp på apberget, snackar lite med polarna och sjunger lite när det passar... (Det finns givetvis absolut folk som ger järnet konstant, tyvärr är dom allt för få)
Det är förbannat sorgligt i mina ögon att vi håller på att bli en klubb som andra och jag kommer aldrig någonsin skaka åt axlarna åt ett sådant svek, jag kommer heller aldrig stå tyst på ståplats, sjungs det en ramsa så ger jag järnet och saker jag skriker åt motståndare och domare är inte värdigt en 37årig man, det skiter jag ett stort stycke i! Mitt RBK spelar och jag vill göra allt jag kan för att se till att laget i mitt hjärta tar 3 poäng!

Macke

Antal inlägg : 98
Registreringsdatum : 18-10-17

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av fidelis i fre nov 30 2018, 20:01

Att stämningen blivit sämre är vi allihopa rörande överens om - utgår jag från? Det är ju dessutom fantastiskt att det här ämnet är något vi ständigt diskuterar. Om inte annat visar det att det finns ett stort engagemang för att göra saker och ting bättre.

Med det sagt kommer det aldrig att bli som förr. Ishockey är en annan rörelse i dag jämfört med 80- och 90-talet. Sporten utspelar sig inte längre i regelrätta lador och den stämning som ståplats står för är bara en liten del i en större helhet numera. Hur många arenor tar inte till klappor för att få igång folk? Och hur många klubbar kör inte igång töntiga decibelmätare på sina jumbotroner för att få folk att klappa ännu hårdare?

Ståplatsstämningen är sämre numera än förr i hela landet. Det är inget som är unikt för Ängelholm. På vissa platser - som Malmö - har det aldrig ens varit så särskilt bra från första början. Däremot håller vi fortfarande en bra nivå inom Rögle, både borta och hemma. Vi har alla fått se vad Linköpings, Timrås och Frölundas hemmapublik skapar nu på sistone. Det är ju rena skämtet i jämförelse med oss. Inte för att vi har någon rätt att dunka oss själva i ryggen allt för hårt, men vi håller fortfarande en riktigt bra nivå i jämförelse med andra lag. Av någon anledning har vi trots allt lyckats ganska bra med att stå emot den delen av ishockeyns kommersialisering som förstör stämningen.

Men i grund och botten tycker jag det handlar om att göra det bästa av situationen så som den är. Ståplatsen är mindre än förr - går det att utnyttja på något sätt för att bättra på trycket? Eller har publiken på ståplats förändrats så pass radikalt att det är naivt att tro att det går att bättra på stämningen? Dessutom kommer ishockeyn aldrig bli mindre kommersiell. Verkligheten vi står inför i dag - med reklamutrop och musik i tid och otid - kommer vara densamma i tio år framöver. Vad kan vi göra för att det inte ska förstöra trycket?

Sedan handlar det delvis om ramsorna också. Jag tyckte om "Vi är Rögle" -ramsan när den togs fram från allra fösta början. Numera är den däremot bara mellanmjölk rakt igenom. De bästa ramsorna vi har är de som sittplatsen kan klappa med till. När klacken drar igång "Rögle vi ger oss aldrig" eller drar av en växelsång med högra så vaknar sittplats rätt rejält i Lindab Arena. Det är den stämningen som vi behöver skapa oftare. Och det går inte med en ramsa som "vi är Rögle, spel med hjärta, tradition". Det går ju inte att klappa med i den, och om folk står utspritt och försöker sjunga med blir tajmingen helt fel.

Kanske ska klacken helt enkelt sjunga "sittplats ställ er upp" även vid hemmamatcher? Det har förekommit några gånger, men inte alls ofta. När vi möter Malmö på bortais och den ramsan kör på vet man att en riktigt rejäl ljudtopp är på gång. Nu blir det inte samma intensitet när vi möter HV71 hemma, men kanske kan det förhöja stämningen något?

Sedan ska man ju inte glömma att till syvende och sist är det viktigaste att folk verkligen bryr sig Vi kan skriva tills tangentbordet blöder kring hur stämningen kan bli bättre när Rögle spelar hemmamatch. Men om det inte förkroppsligas på något sätt i samband med matcherna är inläggen här ändå inte mycket värt.

Nåväl. Blir det slutspel till våren är jag övertygad om att taket kommer lyfta, både när vi spelar hemma och borta.

Heja Rögle!
fidelis
fidelis

Antal inlägg : 146
Registreringsdatum : 18-06-17

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre nov 30 2018, 21:30

Förstår att du åsyftar högrasitt sidan på fb. Hahaha ja de är ju rena rama skämtet. Jag känner inte igen mitt Rögle när jag går in där och det gör mig ibland helt likgiltig till att gå på matcherna. Det som gjorde att man blev en inbiten extrem Rögleit är helt som bortblåst. Känner inte igen mig alls.

Där är mest yngel som inte vet vad kultur/rivalitet är, damer(finns hardcore oxå men få), öldrickande  romantiker som tror de är så fina människor och fantastiska mega Röglefans för att de blivit såå toleranta och fina människor helt plötsligt, trots de var med och bygde upp något helt annat.  Det blir plast plast plast för mig tyvärr.
Så det är inte lustigt att trycket, hätska stämningen och adrenalinet blivit sämre.
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre nov 30 2018, 21:49

De åren jag stod på ståplats innan jag flyttade minns jag som fantastiska. Det var otroligt rå stämning om jag jämför med andra klubbar, exempelvis Frölundas Scandinavium. Man drogs med av svordomarna, påhoppen på domarna, häcklandet av motståndarnas spelare osv. Det var helt underbart när klacken fick motståndarmålvakten så ur balans så han vände sig om och gav respons. Ibland gjorde folk från ståplats utfall mot bortaklacken på parkeringsplatsen efter matcherna och försökte komma förbi vakterna och poliserna. Den här stämningen förkroppsligades lite av spelaren Mikael Gath på isen, som alltid var min favorit. När jag tog med nån flickvän från Göteborg till ståplats höll hon för öronen och frågade vad fan det var frågan om. Hon anmärkte på språket, ljudvolymen och stämningen. Det kändes bra men jag förstod vad hon menade.

Det känns inte som att vi har ett sånt lag längre med Gath-karaktärer, och det känns inte som att det är ett sånt samhälle längre heller. Eller kanske är det jag som blivit äldre och fått barn. Faktum kvarstår dock att Rögle inte har några idiotiska maskotar. Rögle är inget popjippo som Halmstad Hammers. Rögle har ingen trumma. Vi är inte i närheten av en sådan lägstanivå och det är jag stolt över även om jag inte står på ståplats längre. Jag tror det är frustrerande om man har ambitionen att stålplats ska bli som fornstora dagar.

Om jag varit kvar hade jag försökt återuppliva min favoritlåt "finta ner en målvakt natt och dag, fy fan vad stoffe starck är bra" och kört den med Olle Liss istället. Men då hade det varit passande om han började göra mål haha
eleganten
eleganten
Admin

Antal inlägg : 576
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i fre nov 30 2018, 21:54

Allt det där med maskotar och skit det kommer, var så säker!!
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465

Användarens profil

Inlägg av HBG_Micke i lör dec 01 2018, 10:06

TitanusDenAndra skrev:Frågan är om man inte borde låta någon leda klacken? Dessa idag fungerar ju uppenbarligen inte utan en typ som vi hade på den tiden.
Förr hade vi exempelvis Nemo som höll låda, eller Cliff för den delen. Stellan var väl också en pådrivare med Otto och Cronwik.
Idag är det som ni säger bara sorgligt.
Men det är inte klackens fel, du kan inte hålla låda på ståplats när 80% utgörs utav kvinnor,barn,gamlingar,företag,familjer....
Förr var det inte så utan då var det AIA Ja vi var 150 man som sjöngs på ståplats när du hade 500 berusade 30-åringar med lössnus i käften.

Ojojoj, vilka legendarer du tar upp Titanen =)!! Glöm inte Lillen (PL13-ägaren), bröderna Landgren, Rifve (då han inte var portad haha). Det var mer stök men också ett jävligt bra tryck förr!! Man fick ju gåshud vissa matcher!
Hoppas AIA tar tag i det och får igång trycket i hallen igen.

HBG_Micke

Antal inlägg : 66

Användarens profil

Inlägg av HBG_Micke i lör dec 01 2018, 10:12

eleganten skrev:De åren jag stod på ståplats innan jag flyttade minns jag som fantastiska. Det var otroligt rå stämning om jag jämför med andra klubbar, exempelvis Frölundas Scandinavium. Man drogs med av svordomarna, påhoppen på domarna, häcklandet av motståndarnas spelare osv. Det var helt underbart när klacken fick motståndarmålvakten så ur balans så han vände sig om och gav respons. Ibland gjorde folk från ståplats utfall mot bortaklacken på parkeringsplatsen efter matcherna och försökte komma förbi vakterna och poliserna. Den här stämningen förkroppsligades lite av spelaren Mikael Gath på isen, som alltid var min favorit. När jag tog med nån flickvän från Göteborg till ståplats höll hon för öronen och frågade vad fan det var frågan om. Hon anmärkte på språket, ljudvolymen och stämningen. Det kändes bra men jag förstod vad hon menade.

Det känns inte som att vi har ett sånt lag längre med Gath-karaktärer, och det känns inte som att det är ett sånt samhälle längre heller. Eller kanske är det jag som blivit äldre och fått barn. Faktum kvarstår dock att Rögle inte har några idiotiska maskotar. Rögle är inget popjippo som Halmstad Hammers. Rögle har ingen trumma. Vi är inte i närheten av en sådan lägstanivå och det är jag stolt över även om jag inte står på ståplats längre. Jag tror det är frustrerande om man har ambitionen att stålplats ska bli som fornstora dagar.

Om jag varit kvar hade jag försökt återuppliva min favoritlåt "finta ner en målvakt natt och dag, fy fan vad stoffe starck är bra" och kört den med Olle Liss istället. Men då hade det varit passande om han började göra mål haha

Så klockrent!! Ett minne är också när motståndarna åkte ut i tunneln under klacken och det haglade ner öl/läsk/burkar/snus. Underbart!!
Eller när man skulle till puben som var belägen borta vid bortaklacken och det blev tumult VARJE gång! Hahaha, vilka tider! Tack för påminnelsen grabbar!! =)

HBG_Micke

Antal inlägg : 66

Användarens profil

Inlägg av Dipa i lör dec 01 2018, 10:53

Vill kommentera frågan om stämning i hallen:
- varför skulle hög stämning och engagemang vara förknippat med bråk, påhopp på domare och spelare, kasta mynt och burkar, uttryck som aldrig skulle accepteras utanför en ishall (även på tiden ni refererar till)
- engagemang kan och ska vara respektfull.

Det finns tusen saker vi kan göra för ökat tryck. Jag vill också påpeka att de evigt stolta kommentarerna om hur suporterskap SKA vara i Ängelholm, bara är dumt. Sätt inte bojor och krav på vad och hur ett engagemang ska se ut. Låt allt vara tillåtet, så länge det stöttar laget vi älskar.
- sånger alla kan sjunga och klappa till, dom många sagt.
- maskot
- cheerleaders
- DJ och live-musik i hallen (”grönvita bröder” live i hallen skulle göra succé)
- tifo med flaggor, halsdukar, banderoller, etc
- sektioner med olika tema utifrån vilja, engagemang och stöttning från klubben, sponsorer, mm.

Kom med förslag till Rögle, sponsorer, AIA, mfl ....alla ska med. Ju fler desto bättre.

På torsdag och lördag ska jag skrika, sjunga och stötta på plats. Idag framför cmore.
Heja Rögle och heja alla stöttande supportrar på läktarna idag. Ni är alla guld och slutspel värda:-)

Dipa

Antal inlägg : 205
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Mike i lör dec 01 2018, 13:53

Micke, eleganten mfl - Underbart att läsa era nostalgitrippar. Vad gör de sköna grabbarna nuförtiden? Jag bodde längre upp i landet så jag var inte lika frekvent i arenan på den tiden.

Dipa - Maskot, cheerleaders? Säg att du skojar? Sånt kan MIF syssla med.

Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av Dipa i lör dec 01 2018, 14:23

Mike, jag har varit med sedan slutet av 80-talet, med eufori i hallen. Gamla nostalgitrippar hjälper och stöttar inte Rögle 2018/2019. Om AIA och gamla stofiler sätter regler på ett Rögleengagemang, som ju är på nedåtgående, vart leder det till?
Jag ropar gärna glädjetjut om alla i hallen sjunger, står upp, viftar med flaggor och klappar händerna, men vi är ju inte där. Publik trivs och kommer överlag om stämningen är hög. Hur den stämningen skapas är väl sekundär jfr att höra när spelarna pratar med varandra under match?

Dipa

Antal inlägg : 205
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: