SHL 2018-2019

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Sv: SHL 2018-2019

Inlägg av eleganten i tis jan 01 2019, 22:20

Flying Farang skrev:SAIK kan ju inte vara speciellt nöjda med säsongen så här långt, de har i princip parkerat i bottenträsket hela säsongen och det verkar inte kunna lyfta för dem.
Extra skönt att Aaltonen inte gjort succé. Det svider alltid extra när forna spelare höjer sig efter kontraktet med RBK.
Inte lite störigt när Connolly, Rensfeldt och Collberg inledde säsongen med att ösa in poäng.

Borde ha en rätt bra fingervisning om SAIK om 4-5 matcher. De har tre svåra hemmamatcher mot DIF, Växjö och Färjestad. Sen borta mot Timrå och HV71. Har de inte tagit sig ur ingenmansland då så kan de eventuellt vara ett lag att hålla bakom sig. De såg mänskliga ut mot oss den 8 december. Ja, till och med i premiären tyckte jag vi såg starkare ut 5mot5. Tycker deras lag känns gammalt, ett pensionärsgäng även om det innehåller otrolig spets i Lindström och Möller
eleganten
eleganten
Admin

Antal inlägg : 576
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i tis jan 08 2019, 16:28

För att spinna lite kort på vårt trendsnack i derbytråden och vart jag tycker det lutar åt just nu för seriens lag...

Jag tror Luleå håller emot bäst av "outsider-lagen" och förblir i topp-6 tillsammans med "säkra" FBK och Växjö. Luleå blir därmed iaf i serien en av "årets positiva överraskningar". Jag tror framförallt MIF men även LHC får väldigt tufft att stanna kvar där ända in i kaklet.

Därefter är nog lite mer inkonsekventa Frölunda tydligast toppkandidat, men långt ifrån glasklara i topp-6 enligt mig. DIF och SAIK måste hitta bättre trender väldigt snart. Går de trögt lite till får de nog nöja sig med play-in, en av dem kanske rent av ingenmansland och därmed bli årets två stora negativa överraskningar. Med 22 omgångar kvar börjar det dra ihop sig för slutspurt. Då duger det inte att fortsätta hacka från deras positioner.

Tydligt på uppgång är däremot HV71 och Rögle. Även Brynäs har trots förlusten senast på senare tid stabiliserat sina prestationer och ser numera ut som ett fungerande och konkurrenskraftigt mittenlag med tight defensiv och vassa spelvändningar.

Örebro kan säkert äta igen en del av avståndet och bör dra ifrån kvallagen. Men har tappat för mycket och har för svag burväktare för att nå play-in. Mora och Timrå kan absolut ordna till ett trögare Örebros katastrof, men knappast äta ifatt vad de tappat.

Sammantaget, som det känns nu tippar jag lite med hjärtat följande sluttabell:

1. Färjestad
2. Växjö
3. Luleå
4. Frölunda
5. HV71
6. Rögle
7. Djurgården
8. Brynäs
9. Linköping
10. Malmö
11. SAIK
12. Örebro
13. Mora
14. Timrå

Men att tippa nu känns ju nästan om möjligt ännu svårare än före seriestart. Sjukt jämt gör att vi bortsett från de sista tre lagen kommer att kunna se nästan vilka omkastningar som helst. Samtidigt, det är kanske överoptimistiskt, men fyra raka segrar nu så känns faktiskt mitt "hjärtetips" riktigt realistiskt.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 1227
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör jan 12 2019, 23:37

...och efter 32 omgångar börjar tabellen mer och mer likna förhandstipsen. Efter segern mot oss har HV kravlat sig upp dit de förväntades vara. Mest Luleå och SAIK som har lite överraskande placeringar och Örebro som sladdar lite väl mycket just nu. Men vi har ingen anledning att ge oss. Och i en tät tabell kan vi ännu ha hopp om att klättra.

Nu vill vi banka ner Mora i skridskorna och knäppa LHC på näsan nästa vecka! Lyckas vi med det så kan nog en ganska stabil "Play-in-förhoppning" iaf infinna sig. Och isf har vi fortfarande häng på topp-6.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jan 16 2019, 16:42

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/VRnekr/arets-shl-ar-den-samsta-nagonsin

Håller ni med om den här analysen?

Det jag inte förstår är resonemanget "Andra har blivit bättre - vi har blivit sämre"
Bara för att Tyskland tagit stora kliv framåt behöver väl det per automatik inte betyda att SHL tagit kliv bakåt?
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Antal inlägg : 1702
Registreringsdatum : 18-06-13

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jan 16 2019, 18:57

Toppen är något sämre än vanligt och botten lite bättre. Det är fler bra lag i år men det finns inga dominanter som tidigare upplagor av Växjö, Skellefteå och Frölunda.
Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i ons jan 16 2019, 19:08

Sen lunkar dom lagen lite under serien, måttligt roade.
Om du tar ett lag som SAIK så är jag övrtygad om att dom mycket väl kan ta SM-guld när dom väl får fart under galoscherna.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i ons jan 16 2019, 19:19

TitanusDenAndra skrev:Sen lunkar dom lagen lite under serien, måttligt roade.
Om du tar ett lag som SAIK så är jag övertygad om att dom mycket väl kan ta SM-guld när dom väl får fart under galoscherna.
Det kan de absolut. Tycker inte att det skiljer så mycket mellan mitten- och topplagen. Djurgården hade kunnat vara dominanter med Engqvist och i övrigt färre skador.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av rad7 i ons jan 16 2019, 21:34

Har också noterat debatten som dykt upp nu efter Jonas Andersson sågat SHL i SVTs CHL sändning. De två i särklass största anledningarna till att SHL inte är bättre rent sportsligt och har stagnerat där, och eventuellt backat lite också stavas skattesats och 51%-regeln.
Så länge klubbens medlemmar äger majoriteten av föreningen finns det inget större investeringsintresse i den svenska idrotten bland externa finansiärer som det exempelvis finns i England och Premier League. Nu säger jag inte att en saudisk oljeprins ska köpa upp Rögle om man släppt på 51% regeln, men kanske hade nationella ekonomiskt starka personligheter kunnat gå in på ett annat sätt än vad man gjort tidigare (Pajas-Stenbeck). Så länge du som elitidrottare i Sverige får skänka bort halva din lön till svenska staten lär spelarna välja ligor i länder med ekonomiskt mer lukrativ marknad.

Mina intentioner med detta inlägget är inte att skapa en politisk debatt, det vill jag hålla mig ifrån då jag är ganska trött på gaffla politiken i Sverige och tycker det är rätt avkopplande att titta in här och prata om roligare saker, men jag pysslar mycket med dessa frågorna till vardags och anser mig således ha ganska god insyn i ämnet.
rad7
rad7

Antal inlägg : 422
Registreringsdatum : 18-10-23

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor jan 17 2019, 22:21

Henrik skrev:
Tydligt på uppgång är däremot HV71 och Rögle.
[...]
Mora och Timrå kan absolut ordna till ett trögare Örebros katastrof, men knappast äta ifatt vad de tappat.

Sammantaget, som det känns nu tippar jag lite med hjärtat följande sluttabell:

6. Rögle
[...]
12. Örebro
13. Mora
14. Timrå
Hur känns det tipset utifrån kvällens match? Personligen har mina egna farhågor besannats. Mora har spelat bra varenda gång jag sett dem och nu körde de över oss på hemmais. Visst, de är fortfarande 10p bakom och det är TVÅ lag som måste gå om oss. Men visst måste en supporter som verkligen har hjärtat i Rögle oroa sig lite för kval, inte bara drömma om slutspel som Hjälm på HD som får betalt för det?
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 18 2019, 02:21

eleganten skrev:
Hur känns det tipset utifrån kvällens match? Personligen har mina egna farhågor besannats. Mora har spelat bra varenda gång jag sett dem och nu körde de över oss på hemmais. Visst, de är fortfarande 10p bakom och det är TVÅ lag som måste gå om oss. Men visst måste en supporter som verkligen har hjärtat i Rögle oroa sig lite för kval, inte bara drömma om slutspel som Hjälm på HD som får betalt för det?
Först och främst. På sätt och vis känns det svårast att tippa det egna lagets placering. Just därför att hjärtat spökar. 2. Känslan ändras hela tiden. 3. HV och RBK var inför mötet dem emellan de två formstarkaste lagen.

Så aktuell känsla efter dagens insats är att RBK har en del kvar att lära o fixa till. Ännu omoget, instabilt, divigt/hybris...idag fungerade ju inget. Och ska det bli slutspel i någon form måste nog special teams bli bättre. Möjligen kan vi klämma oss förbi Malmö och bli tia även om det fortsätter hacka, men då blir det ändå bara 2 matchers play-in som årets "steg". Visst, kan vi hamna på kvalplats. Jag tycker dock fortfarande det skulle kännas häpnadsväckande kass även utifrån dagens utgångsläge. Synd man inte stängde butiken för Mora idag, men jag är likväl ännu inte direkt orolig för att vi ska behöva kvala. Men fan vet, någon fadäs till och ännu mindre avstånd till nedre strecket så börjar jag säkert också bli nervös. Det krävs inte mycket till. Fast jag tittar ännu mer uppåt. I slutändan tror jag det kan bli väldigt viktigt att slå LHC för att nå play-in. Annars får vi nog förlita oss på att kunna passera MÖFF, möjligen Brynäs och hålla de tre bottenlagen bakom oss. F.ö dabbade sig även HV rätt rejält idag vad det verkar. Jag tror likväl de slutar topp-6.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor jan 24 2019, 18:36

Spännande matcher ikväll!

Vill framförallt att Mora tappar poäng mot Timrå så vi får mer luft bakåt, samt att Brynäs förlorar mot HV71 så vi behåller vår playin-plats. Näst på önskelistan är nog att Malmö får däng så de blir en potentiell kandidat att gå förbi. Kommer följa Mora-Timrå.

Aaltonen petad i SAIK!
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor jan 24 2019, 18:51

Vi låter det vara på skrift så inte folk säger att jag är "general efter slaget"

*Malmö missar DEFINITIVT topp 6 och jag är övertygad att dom missar Play-In också.
*Skellefteå kommer att spela SM-Final och med största sannolikhet besegra Frölunda i finalen.
*Luleå kommer att åka ut i kvartsfinal redan.
*Timrå kommer att kvala neråt tillsammans med Mora.
*Rögle tar sig till play-IN som sämst - Om man vinner kommande två matcher. Mot Växjö och Skellefteå.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor jan 24 2019, 19:31

Djurgården-Malmö efter första perioden leder Djurgården skotten 10-0

Jag vet inte om när jag sist såg att ett lag hade 0 skott på en hel period?
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor jan 24 2019, 20:35

Jämn match Mora-Timrå, Timrå står upp bättre än vad vi gjorde. Försvarar sig desperat på något sätt och Svedberg stor i målet. Men Mora har bränt uppenbara målläge, exempelvis Stransky öppet mål, drar den i stolpen. Gott med 0-2 inför sista.

brynäs-hv 1-1
linköping-frölunda 2-2
dif-malmö 1-1

bara hoppas att det väger åt rätt håll i samtliga matcher när det står 60min spelat.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Macke i tor jan 24 2019, 20:36

Potentiella SM-guld vinnaren Mora ligger alltså under, hur gick det till?

Macke

Antal inlägg : 98
Registreringsdatum : 18-10-17

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor jan 24 2019, 20:49

Macke skrev:Potentiella SM-guld vinnaren Mora ligger alltså under, hur gick det till?
En backhandlyftning från blålinjen som singlade in, riktigt sjukt mål. Slumpmål om jag någonsin sett något!
Sen hade Timrå en bra period och pressade för 0-2 men misslyckades.
De har haft bra BP med press och klarat sig undan mål när de varit i numerärt underläge och förvaltade sedan sitt PP snyggt. Ställde upp direkt och massa folk på mål.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flood i tor jan 24 2019, 20:58

Malmö till stora delar utspelade men leder ändå med 1-3 på Hovet. Fruktansvärt irriterande.

Flood

Antal inlägg : 144
Registreringsdatum : 18-09-27

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i tor jan 24 2019, 21:03

DIF kommer hänga 3:an!
Framåt stockholmsdjävlar.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor jan 24 2019, 21:12

Bytte över till Brynäs-Hv71 i slutet. HV gjorde en underbar sen vändning och vi är kvar på playin-plats!!! SÅÅÅÅ GOTT.
Mora trampar vatten på samma poäng och Linköping förlorade.
Underbar omgång för oss
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Macke i tor jan 24 2019, 21:23

Helt perfekt omgång förutom då att äckliga svinen vann efter att ha varit helt utspelade. Det eviga returplanket Nihlstorp var tydligen bra idag, även en blind höna osv....

Macke

Antal inlägg : 98
Registreringsdatum : 18-10-17

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre jan 25 2019, 22:18

Håller med podden om att Brynäs ser ut som troligast lag 11 just nu. Därutöver tror jag som sagt att det blir "lättast" att passera MÖFF och LHC. Men oavsett offer måste vi själva göra vårt. Skulle ge fin råg i ryggen med en hemmaseger och revansch mot serieledarna! Noggrannhet, disciplin, lyckade special teams, effektivitet, naturligtvis ett svinhårt arbete och vunnen målvaktskamp. Helt klart måste mycket av det funka för att det ska gå.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön jan 27 2019, 12:35

3 matchers avstängning på Bristedt. Inte bra alls. Samtidigt måste nån steppa upp nu. Det kommer bli tydligt om Zaar är en bidragande faktor eller ett femte hjul i förstafemman.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av TitanusDenAndra i sön jan 27 2019, 12:47

Ska bli intressant att se vem dom nu placerar med Brithén och Zaar.
TitanusDenAndra
TitanusDenAndra

Användarens profil

Inlägg av Mike i sön jan 27 2019, 14:21

Elvenes tror jag.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i sön jan 27 2019, 15:14

Tror oxå elvenes. Då har han världens chans att visa vad han går för!
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan