SHL 2018-2019

Sida 2 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Sv: SHL 2018-2019

Inlägg av Mike i mån nov 05 2018, 13:39

De gör rätt. Vi hade inte velat behålla Eldebrink om laget vann 2 raka i nov förra året, innan Abbottarna kom in.

Mike
Mike
Admin

Antal inlägg : 1394
Registreringsdatum : 18-06-10

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Henrik i mån nov 05 2018, 23:34

Vi får hoppas det för Brynäs skull. Men min känsla är att risken är stor att de fortsätter stå och stampar med lite av samma otydlighet som tidigare. Följande krönika tycker jag är tänkvärd:
http://www.hockeysverige.se/mans-karlsson/2018/11/05/karlsson-konsten-att-slarva-bort-kompetens/
Rögle och Örebro har famlat ett tag efter id och struktur genom hela klubben. Känns som BIF har övertagit lite av liknande problematik. Med deras mått mätt verkar även SAIK svajja lite nu.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 1227
Registreringsdatum : 18-06-12

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i tis nov 06 2018, 03:17

Henrik skrev:Vi får hoppas det för Brynäs skull. Men min känsla är att risken är stor att de fortsätter stå och stampar med lite av samma otydlighet som tidigare. Följande krönika tycker jag är tänkvärd:
http://www.hockeysverige.se/mans-karlsson/2018/11/05/karlsson-konsten-att-slarva-bort-kompetens/
Rögle och Örebro har famlat ett tag efter id och struktur genom hela klubben. Känns som BIF har övertagit lite av liknande problematik. Med deras mått mätt verkar även SAIK svajja lite nu.

Håller med, Brynäs har satt sig i den position som Rögle, Örebro och tills nyligen även Malmö befann sig i med ständiga byten av folk på ledande positioner utan någon röd tråd och struktur i det hela. Vi verkar dock, peppar peppar ta i trä, vara på väg ut därifrån då vi inte sparkat Abbotts efter den katastrofala inledningen.

Tror inte Brynäs lyfter med detta, tror faktiskt att SAIK blir nästa lag med turbulens i, ingen av deras meriterade nyförvärv har lyckats och de plågas av dåligt målvaktsspel - gissar sportchefen ryker och med honom ett par spelare.
Flying Farang
Flying Farang

Antal inlägg : 373
Registreringsdatum : 18-06-15

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis nov 06 2018, 11:07

Malmö, Sly, Peter och co får ut i stort sätt max sportsligt senaste säsongerna, just därför att de vet vad de är, vad de vill, hur de ska spela och jobbar konsekvent på det tillsammans. Jag hoppas och tror att det vi ser just nu i Rögle är början på en liknande sportslig process som fördjupas och befästs under ett antal säsonger i följd. Malmös huvudproblem är avsaknad av en duktig VD och effektiv marknadsavdelning som kan dra in stålar och locka publik. Det måste lösas om man inte vill fortsätta med budgettrupper och riskera bli en relativt liten förening i en storstad på sikt, lite permanenta sin "underdog-stämpel" i SHL. Sly ska fokusera på sin sportchefsroll.

Luleå hittar nu hem igen. DIF har redan gjort det, befäster och filar. FCH och Växjö har börjat upprepa sig. Lite farligt slagit sig till ro. Men man är inte sömniga nog redan i år. SAIK är i grunden en gedigen förening som redan tidigare blivit lite bekväma. Dessutom alltid känsligt när de som drivit upp föreningen lämnat över till nya som kanske inte bygger vidare optimalt. Nya sportchefen, huvudtränarens och nyförvärvens prestationer i SAIK är hittills i år oroväckande. Jag hade det på känn före seriestart därför att intrycket är att man snarare gått bakåt än framåt i filosofi och byggteknik.

Därmed inte sagt att SAIK kapsejsar fullständigt. Den föreningen är numera så gedigen i grunden att den tar tid att rasera. Men de kanske får en liten downperiod likt Färjestad ganska nyligen haft, innan de slirar sig upp i täten igen? Jag tror inte att HV är i en sådan fas. På isen har de nog mer av en tillfällig svacka pga stor spelaromsättning. Jag är övertygad om att HV kommer att klättra i tabellen. De kommer att möta upp kusin LHC. Klubbarna känns ganska lika även om LHC har kortare tradition. I år har de fått en lite överraskande god start och kommer att dala lite successivt i år. Lite oklart vart LHC är på väg på sikt fortfarande. Föreningen känns i grunden inte lika trygg med sig själv som HV. Men kanske är man på väg att bli det?

BIF har traditioner. Men nutida organisation och struktur har varit luddig ett bra tag nu. Och man fortsätter lappa och laga. De har enkelt uttryckt halkat hamnat ungefär i det träsk som Örebro och Rögle länge vadat i på lite olika sätt. Risken är stor att de i år fortsätter att famla i ingenmansland.

Kul att både Örebro och Rögle nu verkar få ordning på torpet. Båda har stramat upp sin organisation och använder nu relativt stora resurser bättre. Båda ser ut att kunna utmana bättre än på länge. Bästa lag av dessa har god chans att också ligga före Brynäs i år, kanske fler lag och gå till play-in. Då får man också momentum i sitt långsiktiga föreningsbygge i stort och kommer en bra bit på vägen mot en långsiktigt hållbar etablering.

Mora och Timrå är ännu för små och tunna på många sätt för att kunna etablera sig i SHL. Lite Åshöjden-varning. Det kan gå mot alla odds, ett litet tag liksom. De får kämpa för att kvala sig kvar och därefter försöka bygga hela sina föreningar starkare på en mängd plan.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 17:44

Kanske någon som vill läsa en ganska gediget underbyggd prognos för SHL-lagen, från en Örebro-fanblogg?

https://bunkersnack.se/shl/statistik-femton-matcher-spelade-hur-slutar-shl/

Trolig prognos i det stora hela säger jag. Flera lag i toppen lär halka ner, andra stiga i tabellen. Frågan är i vilken utsträckning? Förutsättningar finns för ett riktigt jämn och utdraget krig med många härliga slag.

Just nu tycker jag DIF, FBK o Växjö är mest givna topp-6-lag i längden. Frölunda kanske närmast därefter? Sen är ju frågan hur väl Luleå, MÖFF och LHC håller emot samt hur väl HV och SAIK får ordning på sig? Tre av dessa lag får nöja sig, men når troligtvis också som sämst play-in. Örebro är kanske just idag lite favorit till att knipa sista play-in-platsen före Rögle och Brynäs? Mora och Timrå får definitivt kvala. Men ännu så länge lever vårt hopp om slutspel...
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tor nov 08 2018, 19:47

Vi ska vara glada att RBK är bra på att dra in stålar OCH att de inte spenderar alltför vidlyftigt. Det håller aldrig i längden.

bunkersnack.se har även god koll på Örebros ekonomi. I korthet kan man lugnt säga att de lever på marginalen och absolut fortsätter fixa och trixa en hel del. Krävs inte mycket för att deras ekonomiska bubbla ska spricka. Mao bör de nog, likt MÖFF, göra ett plus i år. Frågan är dock om Örebro har samma sjukdomsinsikt? Ebert, Pallushaj, Virta m.fl kan säkert vara kul på isen, men bör också svida i börsen. Jag gissar att Örebro ligger väldigt risigt till ekonomiskt om de bara går till "ingenmansland" denna säsong och missar några sköna extramiljoner från slutspel.

Förra säsongen vände man eget kapital på -3,8 till 6,1, trots ett resultat på -3,9. Hur då? En nyemission förra sommaren gav lite nödvändigt andrum. Men likväl sköt man sedan upp en skuld av skatter på pensioner på 11,8 under förra säsongen. Sista dagen före bokslut skickade man iväg några skumma fakturor som en fordran och därmed tillgång i balansen till kommunen för att fixa redovisningen.

https://bunkersnack.se/orebro-hockey/budgeten-holl-eget-kapital-pa-61-miljoner/
https://bunkersnack.se/orebro-hockey/nagra-ytterligare-kommentarer-till-arsredovisningen/
https://bunkersnack.se/orebro-hockey/fakturor-till-kommunen-och-lite-om-nyemissionen/

Senast ändrad av Henrik den tor nov 08 2018, 20:20, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : förtydligande)
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor nov 15 2018, 20:24

Salomonsson 1+2 på två perioder mot Timrå haha.
Riktigt gott. Tror inte Timrå har en chans att klara sig undan kval så ser gärna att de tar poängen från Mora som eventuellt kan få hem Jacob Nilsson
eleganten
eleganten
Admin

Antal inlägg : 576
Registreringsdatum : 18-06-11

Användarens profil

Inlägg av Henrik i tis nov 20 2018, 13:15

Några funderingar kring tendenser

Skithäftigt att SHL är så jämnt i år! Iaf ovanför kvalstrecket som det känns just nu. Skadedrabbade Moras kräftgång fortsätter mot kval i sällskap av svaga Timrå. Skulle förvåna om de inte snart är ganska rejält avsågade.

FBK och DIF känns fortfarande som favoriter till tabelltoppen, i längden förmodligen tätt följda av Växjö, SAIK och Frölunda. Jag gissar att även HV blandar sig i striden om topp-6 på allvar vad det lider. Men det kan ta tid och behöver naturligtvis inte hända.

Bland utmanarna kanske MÖFF nu börjar slakna lite? Gissar att Luleå är jämförelsevis segare i år. LHC kan få svårt att freda ens en play-in plats. För Brynäs kan vara på väg att finna nödvändiga strukturer. Och får Örebro ihop laget borde även de kunna bättre, spelare för spelare.

Det känns svårast att lite hemmablint och med hjärtat involverat bedöma det egna laget. Just nu kan man kanske kalla oss för "den hetaste utmanaren från play-in-träsket" tillsammans med Luleå. I det långa loppet kan vi förhoppningsvis nå just play-in. Undviker vi för långa svackor kan vi förhoppningsvis länge stressa även topp-6.

Det mest spännande från vår horisont är kanske ändå vilka två lag vi ska lyckas förpassa till det förhatliga "ingenmanslandet". Jag har länge sagt Örebro och Brynäs. Men MÖFF och LHC känns om inte redan så kanske väldigt snart minst lika troligt.

Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor dec 06 2018, 20:41

Viktigt att HV71 spöar Mora. Lite synd att Örebro kör över Frölunda. Nagelbitare nu med Växjö Timrå. Inte fan ska Timrå ta poäng där, men bara 1-0 än så långt.

Örebro verkar superheta. Förändringarna på tränarsidan? Förhoppningsvis har den effekten lagt sig till vi möter dem om 2 matcher, inte minst med tanke på uppehållet. Vi möter Örebro först 26 december.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i tor dec 06 2018, 21:06

JAAAA Växjö håller undan och vinner med 2-1. Collberg reducerade sent och Växjö tog en sen utvisning när Timrå tagit ut målvakten. Viktigt att Timrå kammade noll där tillsammans med Mora.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre dec 07 2018, 14:21

Inget lag sticker ännu ut på en helt egen toppnivå likt Växjö föregående år. Alla är medgörliga.

Timrå och Mora ser däremot så svaga ut att det är väldigt svårt att se hur de ska kunna äta in allt de redan tappat under andra halvan.
Nu ser dessutom både HV och Örebro ut att ha vaknat. Bara en tidsfråga innan HV är på övre halvan tror jag. Örebro har tappat mycket mark, men kommer definitivt att såga av kvallagen helt. Ska något annat lag blanda sig i kvalplatsdramatiken krävs förmodligen underprestationer av osannolik art. T.ex RBK, Brynäs och LHC har redan tagit sig ur svackor. Luleå och MÖFF gnetar stabilt på. Fullständiga ras i knaggliga SAIK eller Frölunda känns ändå långsökt. Kan inte föreställa mig FBK, DIF eller Växjö i botten.

Det blir en mer spännande kamp om vilka som ska undgå det förhatliga "Ingenmanslandet". Upp till oss själva att vara tillräckligt bra för att bli sämst 10:a av 12 slutsspelskandidater. Jag tror fortfarande chanserna är goda. Örebro är ju redan nere för räkning även om de undviker kval. Sen ska vi ju så klart behålla drömmen om topp-6 som en morot så länge vi har häng. Minst 40p per seriehalva är ett riktmärke för att nå dit. Ännu är det en ruskigt jämn tabell och en helt öppen historia.

Jag förstår att det är en omvälvande situation för oss Röglefans. Men det är numera lika relevant att titta uppåt i tabellen, dit vi vill och är på väg, som nedåt mot botten varifrån vi kom och är vana vid.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre dec 07 2018, 15:34

3 raka förluster med totalt 2p av 9 mot överkomligt motstånd är en svacka om du frågar mig.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i fre dec 07 2018, 16:03

Mike skrev:3 raka förluster med totalt 2p av 9 mot överkomligt motstånd är en svacka om du frågar mig.
Det kan man tycka. Men allt motstånd är överkomligt och jag syftade på att RBK tog sig ur inledningskrisen och nu är klart mer resistenta mot svackor än man var då. Alltså att gräva ner sig under isen mentalt när man hamnar i en period av motgång, som 2/9p är. Jag tror inte ens en knapp förlust imorgon får dem att tvivla på sig själva. De spelar bra och har fortsatt självförtroende. Och märk väl hur de förhåller sig själva till situationen. De är medvetna om ineffektiviteten men vill inte vältra sig i det. Man vill "ta med sig det positiva". Dock tycker jag mig ibland se lite tvekan och ängslighet just i avsluten. Man drar inte alltid så snabbt som önskvärt. Fint om man kan få av sig "ineffektivitetsoket" imorgon och gå på uppehåll med en seger!
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i fre dec 07 2018, 17:49

Henrik skrev:
Timrå och Mora ser däremot så svaga ut att det är väldigt svårt att se hur de ska kunna äta in allt de redan tappat under andra halvan.
Ser du deras matcher? Mora var bra borta mot SAIK. Tryckte på som faaan i tredje när det stod 1-0. Ett skott i ramen innan SAIK gjorde 2-0. Mora sköt mer än SAIK och vann mer tekningar. Timrå vann mot oss på ett övertygande sätt. Mora nollade Frölunda.

Jag hoppas verkligen du har rätt men jag betraktar nog både Timrå och Mora som kapabla att ta poäng här och där. Speciellt om det skulle bli så att Nilsson kommer hem till Mora.

10 omgångar till sen vet vi!
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Mike i fre dec 21 2018, 22:09

Mora slår DIF rättvist efter förl. och är nu "bara" 12p efter. Frågan är hur många poäng som kommer skilja lagen emellan efter de kommande 3 matcherna? Verkligen jättesmart att vila Schira och Ahnelöv mot Brynäs hemma för att vi har fullgoda ersättare som Alen och JW, och låta Curran lämna för att spela en pajasturnering. Snart kanske ni är nere i skiten igen.

Henrik - Mora är spelmässigt farliga och spelar oftast jämnt med topplagen hemma. På deras 3 senaste hemmamatcher mot Frölunda, HV71 och Djurgården har de tagit 8p av 9.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör dec 22 2018, 12:27

Jag varken oroar mig för Mora eller är det minsta intresserad av deras matcher. Det får ni stå för. Men inte lätt att ta igen 12p. De passerar inte Örebro och definitivt inte oss. De får kvala.
För RBK är play-in väldigt bra, men ingenmansland ett misslyckande. Neg kval vore katastrof. Klart man ibland räknar på avstånd nedåt, men känns ganska tråkigt och närmast irrelevant att titta nedåt just nu. Vill man vinna ser man möjligheter uppåt och oroar sig inte ständigt för akterseglade bottenlag.
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i lör dec 22 2018, 13:00

Henrik skrev:Jag varken oroar mig för Mora eller är det minsta intresserad av deras matcher. Det får ni stå för. Men inte lätt att ta igen 12p. De passerar inte Örebro och definitivt inte oss. De får kvala.
För RBK är play-in väldigt bra, men ingenmansland ett misslyckande. Neg kval vore katastrof. Klart man ibland räknar på avstånd nedåt, men känns ganska tråkigt och närmast irrelevant att titta nedåt just nu. Vill man vinna ser man möjligheter uppåt och oroar sig inte ständigt för akterseglade bottenlag.

Det är lite som att välja om man ser glaset som halvt tomt eller halvt fullt.

Visst, det är "bara" 12 poäng ner till Mora men å andra sidan är det "bara" 10 poäng till serieledning...

Rögle ligger ungefär där jag förväntade mig innan serien startade. Trots katastrofstarten så gör man det. Trots förlusten av Två av de tilltänkta stjärnorna. Trots lång skadefrånvaro på de bästa backarna.

När Schira och Ahnelöv gick sönder så var det väl ingen som trodde vi skulle slå Frölunda borta med den tunna backbesättning vi hade?
Flying Farang
Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Henrik i lör dec 22 2018, 16:58

Flying Farang skrev:

Det är lite som att välja om man ser glaset som halvt tomt eller halvt fullt.

Visst, det är "bara" 12 poäng ner till Mora men å andra sidan är det "bara" 10 poäng till serieledning...

Rögle ligger ungefär där jag förväntade mig innan serien startade. Trots katastrofstarten så gör man det. Trots förlusten av Två av de tilltänkta stjärnorna. Trots lång skadefrånvaro på de bästa backarna.

När Schira och Ahnelöv gick sönder så var det väl ingen som trodde vi skulle slå Frölunda borta med den tunna backbesättning vi hade?
Precis! Glaset är halvfullt! Klart det kan gå åt helvete och kännas halvtomt om typ tio omgångar om vi gör trögt och bottenlagen går oväntat bra. Men det känns helt ointressant att tänka i de banorna nu. Örebro tror jag har goda förutsättningar att knapra in lite på övriga och lämna de givna bottenlagen bakom sig. Allt kan hända, men Mora och Timrå sitter redan hårt i ett skruvstäd jag tror de får väldigt svårt att ta sig ur.

Fortfarande 10p till toppen för att MÖFF slog serieledarna. När alla slår alla i en jämn serie är det ännu enklare att titta uppåt. Det är kul att jaga toppen så länge man hänger med. Och allt handlar om hur bra vi själva lyckas prestera i våra matcher. Skit i Mora och Timrå. Nu gäller det att vi själva offrar de hörntänder som krävs för att få in puckdjäveln i maskorna och de poäng vi behöver!

God Jul allihopa!
Henrik
Henrik

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön dec 30 2018, 15:46

Mora har sån jävla tur. Totalt tillbakapressade av Luleå som redan har ledningen med 0-1. Luleå bränner 4-5 riktigt kvalificerade målchanser, frilägen blanda annat. Mora skickar en chanspuck mot mål med 17 sekunder kvar och får en styrning i mål.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön dec 30 2018, 16:24

HELVETE. Mora har riktigt bra PP och får in 2-2. Luleå gjorde tidigare mål i samma PP i en kontring. Jag tycker Michael Haga ser rätt intressant ut ändå. Var visserligen ansvarig för ett av Luleås mål men väldigt fina händer och bra fart. Rowe ännu bättre. Det här är en jämn match som kan gå hur som helst.
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön dec 30 2018, 17:08

är Mora får sina första två utvisningar i början av tredje går Luleå från 2-3 till 2-5. Så snyggt och effektivt! Precis när man tror att Luleå stängt matchen får den liv igen. Rubin får ett skott i huvudet och sen gör man mål på returen när han står och viftar mot domarna. Målet godkänns. SÅN TUR!
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av eleganten i sön dec 30 2018, 17:36

Luleås spets ordnade den här matchen åt oss! Underbart med 0p hemma för Mora.
Kolla på sammanfattningen, det var en galen match som slutade 4-7.
Gott att Örebro också förlorade på hemmaplan!
eleganten
eleganten
Admin

Användarens profil

Inlägg av Flying Farang i mån dec 31 2018, 21:56

SAIK kan ju inte vara speciellt nöjda med säsongen så här långt, de har i princip parkerat i bottenträsket hela säsongen och det verkar inte kunna lyfta för dem.

Lider av två svaga målvakter, där tror jag snart vi ser en förändring.

Sen har ju de flesta av deras nyförvärv misslyckats med leveransen, märkligt när det enligt vissa härinne bara är Chris som värvar fiaskon...

Vad tror ni, lyfter SAIK och i så fall hur?
Flying Farang
Flying Farang

Användarens profil

Inlägg av Mike i tis jan 01 2019, 20:02

Skellefteå spelar slutspel i vår.
Mike
Mike
Admin

Användarens profil

Inlägg av Tuborg i tis jan 01 2019, 21:53

SAIK spelar endast slutspel om man sparkar spelare och tar in nytt som HV och FBK gjorde för några år sedan. Annars byebye.
Tuborg
Tuborg

Antal inlägg : 465

Användarens profil

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan